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Youngmi Shin : The Fifth Season
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Youngmi Shin : The Fifth Season
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Youngmi Shin
Living Bouquet 3, 2024, Acrylic on canvas, D. 51cm
Youngmi Shin
Giving birth, 2024, Acrylic on canvas, 194x130cm
Youngmi Shin
The memories, 2024, Acrylic on canvas, 194x130cm
Youngmi Shin
Seasons, 2023, Acrylic on canvas, 40.9x27.3cm
Youngmi Shin
Seasons, 2023, Acrylic on canvas, 40.9x27.3cm
Youngmi Shin
The next bloom, 2024, Acrylic on panel, 59.8x87.7cm
Youngmi Shin
The Spring, 2019, Acrylic on canvas, 90x73cm
Youngmi Shin
In the Shadowlands, 2023, Acrylic on canvas, 91x73cm
Youngmi Shin
Ready to the Life, 2020, Acrylic on canvas, 162x97cm
Youngmi Shin
Self-Portrait, 2024, Acrylic on panel, 53.5x43cm
Youngmi Shin
Seven Eyes, 2024, Acrylic on canvas, 117x91cm
Youngmi Shin
A Moonlight Night, 2023, Acrylic on canvas, 146x112cm
Youngmi Shin
Living Bouquet 2, 2023, Acrylic on canvas, 91x73cm
Youngmi Shin
Living Bouquet 1, 2023, Acrylic on canvas, 91x73cm
Youngmi Shin
The first bloom, 2023, Acrylic on canvas, 153x122cm
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Youngmi Shin
Living Bouquet 3, 2024, Acrylic on canvas, D. 51cm
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The Fifth Season 다섯 번째 계절MAY 23rd - JUNE 29th, 2024신 영 미 YOUNGMI SHIN아뜰리에 아키는 2024년 5월 23일부터 6월 29일까지 신영미 개인전 《The Fifth Season 다섯 번째 계절》를 개최한다. 작가 신영미는 삶의 본질을 이루는 구조 및 흐름에 대한 관심을 지속적으로 탐구하고 실험해왔다. 이번 전시는 13년 만에 선보이는 작가의 다섯 번째 개인전으로 자아에 집중되었던 이전 작업에서 나아가 생명력을 지닌 모든 존재에 대한 본질을 다루며 작가적 세계관의 외연을 확장한 신작 회화 15여 점을 선보이며, 새롭게 전환된 신영미의 작품세계를 심도있게 조명한 자리이다.
이번 전시 《The Fifth Season 다섯 번째 계절》는 개인에서 생명을 지닌 모든 생명체라는 포괄적 개념으로 회화적 대상을 확장시킨 신영미의 작품의 새로운 전환을 조망하는 자리다. 신영미의 회화는 삶의 정체성에 대한 고찰을 기반으로 전개된다. 2000년 초반 수많은 페르소나를 지닌 현대인들의 다중 정체성에 관심을 보인 신영미는 페르소나에서 탈피된 자아, 즉 존재의 본질에 대한 물음을 첨착하는 작업을 전개해 왔다. 이러한 본질에 대한 작가의 지속적인 관심은 최근 새로운 전환점을 맞이한다. 자아(ego)가 중심이 되어 ‘나는 무엇인가?’에 대한 작가 개인의 본질에 대한 질문을 회화적으로 풀어내었던 이전의 세계관을 넘어, 작가는 개인이 아닌 모든 인간의 삶 혹은 생명력을 지닌 모든 존재에 대한 본질을 탐구하며 작가적 세계관의 외연을 확장한다. 개별성에 집중하여 자아의 이미지들을 화면의 중심에 배치했던 이전 작업에서 변모하여 작가는 자신을 무수한 생명체 중 일부로 등장시키며, 좀 더 확장된 세계관을 가시화한다. 또한 작가의 작품들 속 반복적으로 등장하는 미묘한 인상의 인물은 회화를 통한 재현이 아닌 대상(objet)으로 다루어지며 작가 자신 혹은 누군가의 어머니이자 딸 나아가 관람객이 투영된 거울로서 자리한다.
작가가 새롭게 선보인 ‘Living Bouquet’ 시리즈는 인위적인 인간의 시각을 통해 편집된 자연물이 아닌, 꽃이 피고 지는 모든 순간이 동시에 존재하는 자연으로서 자리한다. 작가는 이를 통해 피고 지고 죽고 살아가는 그 무수의 모든 과정안에서의 생명력을 통해 생명의 아름다움에 대한 찬가와 내포되어 있는 미학적 아름다움을 작품안에 발현시킨다. 나아가 흐려지고 사라지는 나라는 존재를 관조적 시선으로 바라보며, 삶을 생멸을 거듭하는 자연의 순환과 같이 무수히 새롭게 창조되는 순환의 과정이라 삼고 작업을 풀어낸다. 이러한 작가의 작업은 삶의 본질에 대한 고찰을 존재와 무(無)가 공속(共屬)된 자연의 관계성으로 풀어내며 삶의 서사를 개성적인 판타지 세계로 승화시킨다.
“인간 내면의 본질을 자연과의 관계 속에서 탐색하며 자연의 투명한 생명력과 순환성을 인간의 삶에 빗대어 표현하고자 한다. 자연이 보여주는 것처럼, 우리의 삶이 흐르는 시간 속, 그 다양한 모습들을 통해 진짜 삶의 아름다움과 생명력을 그리고자 한다. 존재만으로 무한하며 독자적 아름다움이 있고, 끊임없이 창조적인 삶에 대하여 이러한 삶의 모호함과 풍요로움에 대한 이야기 들을 작업으로 풀어내고 있다.” / 2024 신영미
한편 작가는 사각의 캔버스 화면을 넘어 자신이 포착한 대상을 좀 더 실질적, 직접적으로 드러내는 우드패널 작업을 통해 또다른 방법론을 제시하며 보편적으로 인지하는 평면과 입체 사이의 표현을 탐구한다. 어린시절 종이인형에서 영감을 받은 작가는 화면 속 인물들을 캔버스 밖으로 도출하여 전시 공간에 더 자유롭게 자리하게 하며, 또다른 생명력을 부여한다.
캔버스 화면에서 나와 전시 공간을 부유하며 또 다른 물리적 공간감을 구축한 그녀의 패널 작품을 통해 작가는 새로운 차원의 공간을 제시한다. 또한 작가 특유의 파스텔톤 색채의 사용, 입체보다는 평면의 느낌을 강조한 표현, 현실 속에서는 이루어지기 힘든 상황의 설정과 조합을 통해 작가는 동화 속 이야기 같기도 하고 꿈을 꾸는 듯하기도 한 분위기를 만들어낸다. 이러한 몽환적인 색채와 양식, 상상적 내러티브 구조를 통해 작가는 현실과 상상의 경계, 판타지 세계의 몰입을 유도한다.
찬란한 삶의 서사를 개성적인 판타지 세계로 승화시키는 작가 신영미(b. 1979, South Korea)는 국민대학교에서 회화를 전공했으며, 동대학에서 석사 학위를 받았다. 그녀는 앤드류 베이 갤러리(Andrew Bae gallery)(미국), 유니온 갤러리(Union gallery)(영국), 서울시립미술관(한국), 갤러리 현대(서울, 한국), 성곡미술관(서울, 한국)을 비롯하여 홍콩, 독일, 중국, 미국, 브라질, 일본 다양한 국가에서 작품을 선보였다. 또한 홍콩 크리스티(Christie's Hong Kong), 세계 최초의 아트페어인 독일 아트 쾰른 (Art Cologne)을 통해 작품을 선보이며 글로벌 미술시장에 성공적으로 진출, 해외 컬렉터 층을 확보하였다. 특히 작가는 데뷔 3년 만인 2008년 당시 크리스티 홍콩(Christie's)에서 추정가의 2배 가까이 오른 가격에 낙찰되며 미술시장에 새로운 활력을 일으켰다. 작가는 서울시립 난지미술창작스튜디오 1기 (2006~2007) 및 국립 고양창작스튜디오 4기 (2007~2008) 입주 작가로 선정되며 작가로서의 입지를 다짐과 동시에 자신만의 작가적 세계관을 구축하였으며, 주요 작품 소장처로는 국립현대미술관 미술은행(National Museum of Modern and Contemporary Art, MMCA) 등이 있다. 또한 신영미는 세계적인 미술 전문지 아트뉴스(ARTnews)가 발표한 '세계 200대 컬렉터'로 소개된 Ricard Akagawa(S?o Paulo, Brazil)의 컬렉션에 신영미 작가의 작품이 추가되며 글로벌 작가로서의 저력을 과시했다.
ATELIER AKI is delighted to present Youngmi Shin's solo exhibition "The Fifth Season" from May 23 to June 29, 2024. The exhibition is Youngm Shini’s fifth solo show, marketing her momentous return to the art scene after 13 years. Shin has consistently explored and experimented with the structures and flows that constitute the essence of life. In a bold departure from her earlier emphasis on the ego, this exhibition broadens her artistic horizon, embracing the fundamental nature of all life forms. Featuring 15 groundbreaking new paintings, this showcase illuminates a profound transformation in Youngmi Shin’s creative universe, offering a deeper insight into her evolving artistic vision.
This exhibition "The Fifth Season" heralds a transformative phase in Youngm Shini's artistic journey, where her focus broadens from individual identity to the expansive notion of all life forms endowed with vitality. Shin’s artistic exploration, initially intrigued by the multiple personas of contemporary individuals since the early 2000s, now probes deeper into the essence of existence. This evolution signifies a significant shift: moving from introspective questions about the self to a wider contemplation of the essence that animates all beings. Transcending previous works that centered the ego, Shin’s new approach visualizes herself as part of a broader tapestry of life. The artist’s latest paintings no longer depict figures as mere subjects but position them as dynamic objects that serve as mirrors, reflecting the interconnected identities of not only the artist herself but also a mother, daughter, and audience alike. "The Fifth Season" promises a compelling narrative, charting a course through the expanded realms of human and universal existence.
In her captivating new work, "Living Bouquet," the artist transcends traditional views, presenting nature not as manipulated through human perception but as an eternal tableau where every phase of a flower's life?blooming, withering, dying, and regenerating?coexists. "Living Bouquet” celebrates the perpetual beauty and vitality of life, encapsulating its aesthetic essence while contemplating the transient nature of existence. The artist defines life as a continuous, creative cycle, mirroring the cyclical processes of nature. Through this exploration, she weaves life's existential themes into a rich narrative of fantastical realms, highlighting the interconnectedness of being and nothingness within the natural world.
“In my artistic exploration, I delve into the profound essence of human inner nature, tracing its intricate connections with the natural world. My aim is to mirror the sheer, cyclical vitality of nature, drawing parallels to the human experience. Like nature’s unscripted display, through the myriad forms life assumes across time, I seek to capture the genuine splendor and vigor of existence. Existence itself is infinite, rich with unique beauty and a testament to the ceaselessly creative spirit of life. Through my work, I weave narratives that embrace both the ambiguity and the abundant richness of life." / Youngmi Shin 2024
The artist transcends traditional canvas boundaries with her innovative wood panel work, presenting her subjects in a tangible and immediate form that explores the nuanced interplay between flatness and three-dimensionality. Drawing inspiration from childhood paper dolls, she liberates figures from the confines of the canvas, allowing them to inhabit the exhibition space with newfound vitality. This dynamic approach not only challenges conventional spatial perceptions but also creates an immersive environment where art and space fluidly interact, offering a fresh dimension of artistic expression.
Furthermore, the artist utilizes a signature palette of delicate pastel tones, favoring a flat expression over three-dimensional forms, which crafts scenarios that transcend ordinary reality. This unique blend presents an enchanting atmosphere akin to the ephemeral quality of fairy tales or the surreal essence of dreams. Through this ethereal interplay of dreamlike hues, whimsical styles, and imaginative narratives, the artist blurs the lines between reality and imagination, enticing viewers to step into a world of fantasy.
Youngmi Shin (b. 1979) earned her Bachelor’s and Master's degree in painting from Kookmin University. Her works have been showcased internationally, with exhibitions at Andrew Bae Gallery (USA), Union Gallery (UK), Seoul Museum of Art, Gallery Hyundai, and Sungkok Art Museum (all in South Korea), and notable platforms across Hong Kong, Germany, China, the USA, Brazil, and Japan. Shin has made significant inroads into the global art market, displaying her works at prestigious platforms such as Christie’s Hong Kong and Art Cologne in Germany. Her early works quickly captured the attention of and brought vitality to the international art community, notably recording nearly double their estimated value at a Christie’s Hong Kong auction in 2008, just three years post-debut. Her tenure as a resident artist at Seoul’s Nanji Art Studio (2006-2007) and the National Goyang Art Studio (2007-2008) helped cement her status in the art world and further develop her artistic vision. Shin's global appeal is evidenced by her works being collected by Ricard Akagawa (Brazil), featured as one of the 'Top 200 Collectors' by ARTnews, demonstrating her prowess and appeal as a globally recognized artist. The artist’s work is collected in the National Museum of Modern and Contemporary Art, MMCA.
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