Exhibition
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Yoon Sangyoon: The music of time
- Introduction Installation Views Press release Artist Yoon Sangyoon
Yoon Sangyoon: The music of time
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Yoon Sangyoon
Asante, 2023, oil on canvas, 72x60cm
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Yoon Sangyoon
Asante, 2023, oil on canvas, 72x60cm
Yoon Sangyoon
Colors of the wind, 2023, oil on canvas, 53x45cm
Yoon Sangyoon
Fuzz, 2023, oil on canvas, 53x45cm
Yoon Sangyoon
On The Corner, 2023, acrylic on canvas, 53x45cm
Yoon Sangyoon
Soul Station, 2023, oil on canvas, 60x72cm
Yoon Sangyoon
The Cool School, 2023, oil on canvas, 116x91cm
Yoon Sangyoon
Open Sky, 2023, acrylic on canvas, 91x116cm
Yoon Sangyoon
stomping, 2023, acrylic on canvas, 72x90cm
Yoon Sangyoon
Wonderwall, 2023, acrylic on canvas, 72x90cm
Yoon Sangyoon
Tea for Two, 2023, oil on canvas, 130x162cm
Yoon Sangyoon
Be Here, 2023, oil on canvas, 130x162cm
- The music of timeOCTOBER 23 - NOVEMBER 18 2023윤 상 윤 YOON SANG YOON
아뜰리에 아키는 오는 10월 23일부터 11월 18일까지 윤상윤 개인전 《The music of time》을 개최한다. 윤상윤은 동시대 사회 구조와 집단 그리고 인간의 내러티브를 담아내며 독자적 미학과 스타일을 구축해 왔다. 이번 전시는 작가 윤상윤의 즉흥적이며 감각적인 왼손 회화 연작부터 MZ세대의 등장에 따른 사회구조의 변화를 담아낸 신작까지 총 15여 점을 선보이며 그의 작업 세계를 총체적으로 살핀다.
윤상윤의 작업은 관조에서 시작된다. 작가는 집단과 개인의 관계성 그리고 사회적 구조 및 흐름을 지속적으로 탐구해 왔다. 이번 전시에서 소개하는 윤상윤의 신작 역시 사회 구조와 개인의 관계성을 가시화한다. 전시 제목 《The music of time》은 17세기 바로크 시대를 이끈 프랑스 작가 니콜라 푸생(Nicolas Poussin 1594~1665)의 ‘세월이라는 음악의 춤 Dance to the Music of Time’ 작품 제목에서 발췌한 문장이다. 윤상윤은 니콜라 푸생의 회화 속 인물의 포즈를 취한 2000년대 생의 모습을 담아냄으로써 고전과 현대, 집단과 개인 등 서로 상반된 패러다임을 공존시킨다. 이러한 작가 고유의 화면은 시간을 초월한 또 다른 차원의 풍경으로 존재하게 된다.
“모델들은 MZ세대의 학생들로 푸생의 드로잉이 변환되었다. 콜라주 된 이미지들은 고전 문학, 신화, 종교적 서사를 과장된 포즈로 표현한다. 연극적 인물 동선을 병치시킴으로 일상적 의미를 박탈하고 두 가지 패러다임이 공존하는 무의식적인 풍경화이다.” _윤상윤
세대의 변화와 사회적 거리두기(social distancing)와 같은 동시대 현상을 통해 발현된 집단 무의식의 새로운 전환은 이번 전시를 통해 선보이는 신작을 관통하는 주제이다. 개인주의를 존중하기에 사적 침해를 허용하지 않으며, 집단 정체성이 확보될 시 개인에게 행사하는 특권 의식인 “텃세”가 사라진 구조. 작가는 MZ세대의 등장과 개인주의적 사고방식의 변화를 복기하며 공정한 관계를 우선시하기에 특권이 사라진 사회 구조의 변화를 개인과 집단 그리고 초자아라는 체계화된 3단 구조를 통해 화면 안에 서술한다. 이러한 작가의 화면은 다소 추상적인 어휘로 환원되곤 하지만 그의 작업은 분명 구상적인 차원에 남아 현실과 환영 그 사이에 위치한 초현실 세상으로 관람객을 안내한다. 그리고 보이지는 않지만 세상에 분명히 존재하는 관계의흐름에 대한 고유한 접근을 엿보게 한다.
한편 이번 전시에서는 작가가 그간 지속적으로 선보여온 왼손 회화 연작도 함께 소개된다. 작가는 오른손으로는 사회 구조를 왼손으로는 즉흥을 그리는 독특한 회화적 방법론을 구축하며 기존 회화의 고정관념을 깬, 상반되는 두 개의 회화적 세계를 창조해 왔다. 왼손 시리즈는 작가의 순수한 본능과 감각으로 발현된 작업이다. 동양화의 일필휘지 기법처럼 순간의 호흡과 에너지에 집중하는 방식으로 전개되는 화면은 즉흥적이며 리드미컬하다. 작가는 개인의 느낌과 본능에 따른 시각적 이미지들의 교류를 촉발하며, 자신이 가장 자유로울 수 있는 왼손 작업을 통해 자신의 회화적 언어를 가감 없이 발현시킨다. 이러한 그의 화면은 동시에 보는이로 하여금 현상의 다채로운 의미들을 상상하게 한다. 르네상스 시대 글레이징(glazing) 기법을 통해 흑백으로 음영을 잡고 색을 엷게 수십 번 칠하며 건축적 구조로 작품을 완성된 오른손 회화와 물감이 두껍게 얹히는 임파스토(Impasto) 기법으로 화면을 구성한 왼손 회화까지 상반된 방법론의 대조는 대비에 대한 작가의 지속적인 관심을 보여준다. 이러한 윤상윤 고유의 대조적인 방법론은 회화에 고찰과 세상을 바라보는 작가의 다각적 시선을 가감없이 느낄 수 있게 한다.
윤상윤(b. 1978, Republic of Korea)은 추계예술대학교를 졸업하였으며, 영국 첼시예술대학교(Chelsea College of Art & Design)에서 순수예술 전공으로 석사학위를 받았다. 회화라는 장르 안에서 다양한 작업 방식을 시도한 작가는 2012년 ‘종근당 예술지상’과 2019년 남도문화재단 전국청년작가 미술공모에서 대상을 수상하며 작품성을 재차 인정받았다. 휴+네트워크 창작스튜디오와 난지창작스튜디오 레지던시에 참여하였으며, 서울시립미술관(Seoul Museum of Art. SeMA) 'Emerging Artists' 신진작가 지원프로그램에 선정된 바 있다. 홍콩 아트센트럴(ART CENTRAL), 상하이 아트페어(Shanghai Art Fair), 프랑스 아트엘리제(Art ?lys?es) 등 해외 주요 아트페어와 런던, 뉴욕 등 해외 유수 갤러리의 기획전에 참여하며, 국내외에서 활발히 활동 중이다. 그의 작업은 국립현대미술관 미술은행(National Museum of Modern and Contemporary Art, MMCA) 등에 소장되어 있다.
From October 23rd to November 18th, ATELIER AKI will present 《The music of time》, a solo exhibition by Yoon Sangyoon. Yoon has established his own aesthetic and style by capturing contemporary social structures and collective and human narratives. The exhibition presents a total of 15 works, ranging from the artist's series of improvisational and sensual left-hand drawings to his new paintings that capture the changes in social structure with the emergence of Generation MZ.
Yoon Sangyoon’s work begins with contemplation. The artist has consistently explored the relationship between the collective and the individual, as well as social structures and flows. Yoon's new works in this exhibition also make visible the relationship between social structures and individuals. The title of the exhibition, 《The music of time》, is taken from the title of the work ‘Dance to the Music of Time’ by Nicolas Poussin (1594~1665), a French artist who led the Baroque era in the 17th century. Yoon Sangyoon captures the models borin in 2000s posed forms of the figures in Nicolas Poussin's paintings, bringing together opposing paradigms such as the classical and the modern, the collective and the individual. The artist's unique screen exists as a timeless landscape in a another dimension.
"The models are students of the MZ generation, Foussaint's drawings have been transformed. The collaged images represent the classical literature, mythology, and religious narratives in exaggerated poses. The juxtaposition of theatrical character movements deprives them of everyday meaning and creates an unconscious landscape painting where two paradigms coexist."_Yoon Sangyoon
A new shift in the collective unconscious, expressed through contemporary phenomena such as generational change and social distancing, is a theme that runs through the new works presented in this exhibition. A structure that respects individualism, does not allow for personal invasions, and has lost the sense of privilege exercised by individuals when a collective identity is secured. The artist recalls the rise of Generation MZ and the change in the individualistic mindset, and describes the change in the social structure where privilege has disappeared in favor of fair relationships through a systematic three-level structure of individual, group, and superego. Although the artist's screens are often reduced to a somewhat abstract vocabulary, his work remains on a distinctly figurative level, taking the viewer into a surreal world that lies between the reality and illusion. They offer a glimpse into Yoon's unique approach to the unseen but clearly present currents in the world.
The exhibition also features a series of left-hand drawings that the artist has been working on for some time. The artist has established a unique painting methodology in which he draws social structures with his right hand and improvisations with his left, creating two opposing painting worlds that break the stereotypes of conventional painting. The Left Hand Drawing series is an expression of the artist's pure instincts and senses. Developed by concentrating on the breath and energy of the moment, the paintings are improvisational and rhythmic, much like the ink-and-wash technique of oriental painting. The artist triggers an exchange of visual images based on personal feelings and instincts, and expresses them through his painterly language by working with his left hand, where he has the most freedom. His paintings simultaneously invite the viewer to imagine the colorful meanings of the phenomena. The contrast in methodology between the right-hand paintings, which are shaded in black and white through the Renaissance glazing technique and constructed with dozens of thin coats of color and completed with architectural structures, and the left-hand paintings, which are composed using the impasto technique with thick layers of paint, reveals the artist's enduring interest in contrast. In particular, Yoon's own contrasting methodology allows the viewer to feel the artist's multifaceted view of the world and his thoghts on his paintings.
Yoon Sangyoon (b. 1978, Republic of Korea) graduated from Chugye University for the Arts and received his MFA in Fine Art from Chelsea College of Art & Design, UK. The artist, who has tried various ways of working within the genre of painting, has been recognized for his work by winning the Jonggeun-dang Art Prize in 2012 and the Grand Prize at the National Young Artist Art Competition of the Namdo Cultural Foundation in 2019. He has participated in residencies at Hugh+Network Creative Studio and Nanji Creative Studio, and was selected for the Seoul Museum of Art (SeMA) 'Emerging Artists' program. He has participated in major art fairs such as ART CENTRAL in Hong Kong, Shanghai Art Fair, and Art ?lys?es in France, as well as special exhibitions at leading galleries in London, New York, etc. His works are in the collections of the National Museum of Modern and Contemporary Art (MMCA) Art Bank, and such.
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